Nu(on) of nooit!: Opdringerige energieverkopers langs de deuren

25-10-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – Het is geen collecteren en misschien ook nog net geen colporteren, maar irritant is het wel en het gaat vaak gepaard met opdringerig gedrag. Vandaag was het in ieder geval raak in de Babberspolder en Ambacht, waar mannen (jongens) in jasjes met Vattenfall erop (NUON) zich uitsloofden om binnen te komen en alles te vertellen hoe je (veel?) geld op energie kon besparen. Als je tenminste overstapte naar Vattenfall/NUON.

Volgens één van onze lezers stelden ze zich niet voor en legitimeerden ze zich niet vooraf, maar staken ze gelijk van wal met een praatje over tariefcontrole. ‘In twee minuten tijd kon ook jij zelf zien dat je kan besparen’, aldus deze inwoner van Babberspolder. ,,Normaal stellen ze zich eerst voor maar hij niet. Had ook geen badge op. Hij vroeg ben je de hoofdbewoner?, en zei dat hij wist dat ik in een te hoog tarief zat en 200 euro per jaar kon besparen en dat wilde hij uitleggen. Ik zei dat ik bij Eneco blijf en niet wilde overstappen maar hij wilde twee minuten naar binnen om mij te laten zien waarop ik kon besparen. Ik pakte een stukje van zijn jasje en deed dat opzij want het logo Vattenfall was niet helemaal zichtbaar. Ik zei dat ik geen interesse had in een overstap naar Vattenfall/NUON maar hij bleef doorgaan dat hij twee min naar binnen wilde om mij te overtuigen.’’

Een helder ‘nee’ dus van deze bewoner van de Babberspolder, maar dat bleek nog niet voldoende voor de man om te vertrekken: ,,Hij bleef aandringen tot ik zei dat ik hem gewoon niet binnen ging laten, wat hij ook te zeggen had. Hij vroeg of ik ‘s avonds tijd had. Ik zei ja maar niet voor jou en dit gedoe en heb de deur dichtgedaan.  Hij was niet agressief maar zeer opdringerig en wilde 2 min binnen om mij te ‘overtuigen’. ”

Vervolgens ging deze bewoner naar een nabijgelegen plein, de Keizerhof, waar een aantal woningen zijn voor gehandicapten en naar de daarbij gelegen personeelsruimte. Daar bleek eenzelfde man bij één van de cliënten binnen te zijn geweest. De medewerkers zouden de bewoners in ieder geval waarschuwen niet open te doen. ,,Ik heb ook de politie gebeld  (0900 nummer) om ze in kennis te stellen van het feit dat ze in deze wijk lopen. Die hebben de melding in het systeem gezet.’’

Gerelateerd