Vragen over toegankelijkheid ov voor gehandicapten

09-12-2020 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN - Waarom wordt de kapotte lift op metrostation Vijfsluizen niet gemaakt? Op die vraag wil GroenLinks in Rotterdam antwoord zien, van het college op de Coolsingel.

RTV Rijnmond maakte recent een reportage met Ulrich Oron. De Rotterdammer werkt bij Zorgcentrale Schiedam, gevestigd in het pand van Facilicom, een van de twee markante flats aan de Karel Doormanweg, pal bij het metrostation. Hij verplaatst zich in een rolstoel en gebruikt meestal de roltrap om op perrons te komen. Die roltrap is er niet op Vijfsluizen. Goed alternatief: de lift. Maar die is volgens Oron al maanden buiten gebruik.

Jeroen Postma wil nu namens GroenLinks in de Rotterdamse raad weten hoe dat kan. Weliswaar heeft de RET gemeld dat de lift vanaf 14 december weer gebruikt kan worden, maar dit gebeurde pas recent, na de berichtgeving. Volgens GroenLinks moet alles, nou ja, in ieder geval heel veel in het werk gesteld worden om gehandicapten het reizen in het openbaar vervoer mogelijk, liefst gemakkelijk te maken.

,,Welke afspraken zijn er met de RET over het toegankelijk houden van haltes, bijvoorbeeld door het zo snel mogelijk repareren van liften wanneer deze defect zijn?'', zo vraagt de fractie aan B&W. ,,Bent u het met GroenLinks eens dat het onbestaanbaar is dat liften maandenlang defect zijn, met grote gevolgen voor de bewegingsvrijheid van mensen met een beperking?''

Oron reist nu noodgedwongen om, via station Vlaardingen-Oost op de andere metrolijn. Daar werkt de lift wel. Het scheelt hem een kwartier reistijd.

De vragen gaan ook in op een andere zaak. Daarin werd een vrouw in een rolstoel door een RET-medewerker gezegd dat ze eigenlijk niet de metro in mag, vanwege een vouwfiets die zij bij zich had. Deze zat gekoppeld aan de rolstoel. Volgens de RET-medewerker was het meenemen van de fiets gekoppeld aan de stoel niet toegestaan. Groen Links wil graag van het college weten of dat het ook ‘onacceptabel’ vindt om mensen in een rolstoel met een handbike te weigeren?

Groen Links wil graag duidelijkheid over de regels en snel optreden. Beide zaken moeten er voor zorgen dat mensen met een beperking zoveel als mogelijk gebruik kunnen maken van het ov. Zo vraagt Postma B&W ook: ,,Hoeveel ov-haltes zijn op dit moment geschikt voor mensen met een beperking (fysiek, auditief, visueel)? En per wanneer is het streven alle haltes toegankelijk te hebben?''

Er is in het verleden lang gesteggeld voor er überhaupt een lift op metrostation Vijfsluizen werd aangebracht.



Gerelateerd
Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date