Heb je deze week al een probleem gecreëerd?

08-11-2018 Onderwijs Redactie

VLAARDINGEN - Weer een inspirerende VVE-middag georganiseerd door Stichting Aanzet. Deze keer stond de middag in het teken van ontdekkend en onderzoekend leren. Wat daar voor nodig is, schetste Tischa Neve tijdens haar lezing. Daarin werd het belang van het stimuleren van een groeimindset bij kinderen geschetst. Kinderen met een groeimindset durven eerder nieuwe taken aan en accepteren het maken van fouten als een onderdeel van het leerproces makkelijker dan kinderen met een vaste mindset zo vertelde ze. Met de zaal zette ze een op een rij op welke wijze je effectief complimenten kunt geven aan kinderen. Complimenten die gericht zijn op het stimuleren van een groeimindset zijn o.a. gericht op ontwikkeling, inzet en benadrukken het proces. Fouten maken mag, een fout is een cadeau en als je iets niet kan, dan kan je het NOG niet, benadrukte Tischa.

De lezing van Tischa was de opmaat voor de workshops die gevolgd konden worden door de deelnemers.

Jan van der Zwan had een deel van Harmoniezaal ingericht als ontdekplek voor ouderen. Het plezier bij de deelnemers spatte ervan af. Bellen blazen met een bekertje, een lapje en wat sop. Hoe gaat een raket omhoog en wat is daarvoor nodig? Drakenspuug in een plastic zakje. Dat waren de uitdagingen waar de deelnemers aan gezet werden. Ook vroeg hij de deelnemers of ze deze week al een probleem hadden gecreëerd. Wat een mooie vraag! Een greep uit de enthousiaste reacties: 'Erg leuk, veel ideeën opgedaan', en 'Boeiend verteld', 'Het doen was erg leuk' en 'Top, zo simpel met groots effect'.

Jennifer Timmer van Stichting Aanzet daagde de deelnemers uit om een toren van kranten maken. Aan de hand van tien uitdagende proefjes liet ze zien hoe je bij kinderen de taal-denkontwikkeling kunt stimuleren. 'Hele leuke dingen voor op de BSO gezien'. Martine Rijfkogel en Esther Bugel van de UVL vertelden wat onderzoekend leren is en benadrukten de rol van de leerkracht hierin. Vooral de praktische voorbeelden spraken aan. 'Leuke workshop, gaan we meteen toepassen', aldus een deelnemer.

Lilian van der Bolt van Sardes verzorgde de workshop Ontdekkend leren en spel. Lilian schetste dat het onderwijs (te)veel gericht is op het convergent denken: vraag-1 antwoord. Zo liet ze een plaatje van een blauwe handdoek zien en vroeg de deelnemers naar de kleur en de vorm. Daarna vroeg zij waar je een handdoek niet voor kunt gebruiken. Deze vraag stimuleert het divergent denken meer, zo stelde zij. En deze vaardigheid zou meer gestimuleerd mogen worden in het onderwijs. 'Interessant, informatief en leerzaam', zo zei een deelnemer.

Het aantal deelnemers was lager dan andere jaren, maar het enthousiasme was niet minder. Zo maar een greep uit de reacties: 'Heel inspirerend allemaal', 'Vernieuwend, stof tot nadenken', 'Vaak is het lastig om er zelf op te komen. Het is ontzettend leuk'. Wie er niet bij was, heeft iets gemist. De aanwezigen gaan voortaan aan de slag met het creëren van problemen. En wie het niet kan, die kan het NOG niet!

Gerelateerd
Reacties