Raadslid vliegt uit de bocht met tweet over Lidl

06-11-2019 Politiek Redactie

VLAARDINGEN – Afgelopen tijd was er kritiek op de nieuwe folder van supermarkt Lidl. Waarom? Het bedrijf zou zich te veel laten leiden door zijn islamitische klanten en de term ‘kerst’ uit politieke correctheid vrijwel weg hebben gelaten uit het boekje. Maar klopt dat wel? Het AD schreef dat de term ‘kerst’ zo goed als verbannen was uit de folder: “Wie de nieuwe folder van Lidl bekijkt, komt de woorden kerst en kerstmis niet tegen.”, aldus de krant. Raadslid Raymond van Haren van Leefbaar Vlaardingen twitterde erover mee en vond dat Lidl terecht onder vuur lag. Van Haren slaat hiermee de plank mis, en niet een klein beetje. Van Haren twitterde: ,,Dan wil ik ook de woorden: "Suikerfeest" en "Ramadan" niet zien in foldertjes beste @LidlNederland . Lidl terecht onder vuur vanwege ‘bannen kerst’ in nieuwe folder''. Aldus zijn reactie op de publicaties over de folder van Lidl. 

Een telling van Nieuwscheckers (www.nieuwscheckers.nl ) in diezelfde folder wijst uit dat de beweringen van het AD verre van waar zijn: in de hele folder komt het woord ‘kerst’ (of in een paar gevallen ‘Christmas’) wel 85 keer voor  ‘Kerstbrood’ wordt twee keer genoemd; ‘feestbrood’ geen enkele keer. ‘Kerstontbijt’ staat inderdaad niet in de folder, maar ‘feestontbijt’ ook slechts eenmaal, in de context van een donatiecampagne om huishoudens die afhankelijk zijn van de voedselbank een extraatje te geven. Die campagne duurt tot en met 8 december 2019 en eindigt dus weken voordat kerst begint.

De bewering dat Lidl kerst uit de reclamecampagne  heeft gebannen, is dus onwaar.

Voor wie op zoek is naar het 'kerstgevoel' een tip van pastoor Jan Jaap Van Peperstraten uit Alkmaar:

Gerelateerd